Co to jest Lean Management ?
Zanim zaczniesz zgłębiać podstawowe zasady Lean, musisz zdać sobie sprawę, że metodologia Lean polega na ciągłym doskonaleniu procesów pracy, celów i ludzi.
Dwoma głównymi filarami metodologii Lean są:
- Szacunek dla ludzi
- Ciągłe doskonalenie
Obecnie Lean Management jest koncepcją szeroko stosowaną w różnych branżach. Jednak w rzeczywistości wywodzi się ona z Systemu Produkcyjnego Toyoty, który powstał około 70 lat temu.
5 Podstawowych Zasad Lean
- Identyfikacja wartości
Co każda firma stara się robić? Aby zaoferować produkt/usługę, za którą klient jest gotów zapłacić firma musi wnieść wartość dodaną określoną przez potrzeby klientów.
Wartość ta leży w problemie, który starasz się rozwiązać dla klienta. Dokładniej mówiąc, w tej części rozwiązania, za którą klient jest gotów zapłacić. Wszelkie inne działania lub procesy, które nie przynoszą wartości końcowemu produktowi są uważane za marnotrawstwo.
Musisz więc najpierw zidentyfikować wartość, którą chcesz dostarczyć, a następnie przejść do następnego kroku.
- Mapowanie strumienia wartości
Jest to punkt, w którym trzeba dosłownie odwzorować przepływ pracy w Twojej firmie. Musi on obejmować wszystkie działania i osoby zaangażowane w proces dostarczania produktu końcowego do klienta. Dzięki temu będziesz w stanie określić, które elementy procesu nie przynoszą żadnej wartości.
Stosując zasadę Lean Mapowanie Strumienia Wartości pokaże Ci, gdzie generowana jest wartość i w jakich proporcjach poszczególne części procesu wytwarzają wartość, a w jakich nie.
Kiedy będziesz miał zmapowany swój strumień wartości, znacznie łatwiej będzie Ci zobaczyć, które procesy są własnością jakich zespołów i kto jest odpowiedzialny za pomiar, ocenę i doskonalenie tego procesu. Ten duży obraz pozwoli Ci na wykrycie kroków, które nie przynoszą wartości i wyeliminowanie ich.
- Tworzenie ciągłego przepływu pracy
Po opanowaniu swojego strumienia wartości musisz się upewnić, że przepływ pracy każdego zespołu pozostaje płynny. Miej na uwadze, że może to trochę potrwać.
W każdej chwili mogą pojawić się wąskie gardła i przerwy w pracy. Jednak dzieląc pracę na mniejsze partie i wizualizując przepływ pracy, można łatwo wykryć i usunąć blokady procesów.
- Stwórz system Pull
Jest on stymulowany przez zdarzenia występujące w procesie od zamówienia klienta podążając w górę strumienia wartości. Ponieważ klient poprzez swoje zamówienia nadaje tempa produkcji i stymuluje cały proces produkcyjny.
Weźmy na przykład restaurację. Idziesz tam i zamawiasz pizzę. Piekarz wyciąga Twoje zamówienie i zaczyna robić Twoją pizzę. Nie przygotowuje z wyprzedzeniem mnóstwa dań, ponieważ nie ma rzeczywistego zapotrzebowania, a te tony potraw mogą stać się marnotrawstwem zasobów.
- Ciągłe doskonalenie
Po przejściu przez wszystkie poprzednie kroki, zbudowałeś już swój system zarządzania Lean. Nie zapomnij jednak zwrócić uwagi na ten ostatni, prawdopodobnie najważniejszy, krok.
Pamiętaj, że Twój system nie jest odizolowany i statyczny. Problemy mogą pojawić się na każdym z poprzednich etapów. Dlatego musisz się upewnić, że pracownicy na każdym poziomie są zaangażowani w ciągłe doskonalenie procesu.
Istnieją różne techniki zachęcające do ciągłego doskonalenia. Na przykład, każdy zespół może mieć codzienne spotkanie na stojąco w celu omówienia tego, co zostało zrobione, co należy zrobić i ewentualnych przeszkód. Jest to prosty sposób na codzienne ulepszanie procesów.
Zapraszamy na szkolenie z tematyki Lean Manufacturing, które prowadzą praktycy z 20 letnim stażem w przemyśle.