Tajemnicze słowo Kaizen? Jak się okazuje, gdy wgłębimy się w jego znaczenie nie jest ono wcale takie tajemnicze, nieznane i straszne.
Kaizen oznacza ciągłą zmianę, ciągłą poprawę, doskonalenie. Małymi krokami, jednak nieprzerwanie. Każdy z nas, każdy człowiek, każda firma by nie stać w miejscu musi się ciągle uczyć, doskonalić, zmieniać i rozwijać, co oznacza nic innego, jak dostosowywanie się do ciągle zmieniającego się otoczenia. Analizując powyższe, musimy zdać sobie sprawę, że jedyną stałą rzeczą jest zmiana, a wygrywa ten kto jest co najmniej o jeden krok w przodzie, kto potrafi przewidzieć i odpowiednio wcześnie przygotować się do nieuchronnych zmian.
Zmiana dla większości z nas nie jest jednak tematem ani łatwym ani oczywistym. Zastanówmy się – jak często zmieniasz pracę? Jak często zmieniasz miejsce zamieszkania? Jak często zmieniasz otoczenie? Jak często zmieniasz sposób wykonywania czynności? Jak często dostrzegasz straty i dążysz do minimalizmu?
Jak często zastanawiasz się, jakie konsekwencje nastąpią jutro, za miesiąc, za rok, w przyszłości na skutek zmian, które spotykasz na swojej drodze codziennie, albo o których słyszysz?
Jeśli odpowiedziałeś, że często, że jest to dla Ciebie codzienny sposób postępowania to tak, to TY będziesz tym liderem zmiany, liderem Kaizen. Jeśli jesteś jednak w tej znacznie większej grupie, która odpowiedziała, że te zmiany są rzadkie, że nie wiadomo jaki będzie ich skutek, że to dotyczy przyszłości i po co dzisiaj się będę nad tym zastanawiał, to wcale nie oznacza, że liderem być nie możesz, to oznacza, że najwyższy czas zacząć działać ?
Nie analizując faktów, możemy stwierdzić, że możesz być naśladownikiem (to jak się okazuje bardzo kluczowa rola), ekspertem lub członkiem zespołu. Możesz być pomysłodawcą, możesz dostrzegać problemy / straty. Każda z tych ról jest równie ważna.
By działanie Lidera Kaizen było skuteczne i efektywne musi zostać spełniony jeszcze jeden warunek. Lider Kaizen, mimo zamiłowania do zmian buduje standardy i schematy postępowania. Zapewnia standaryzację. Promuje kulturę doskonalenia, zachęca pracowników do zgłaszania problemów i propozycji usprawnień. Rozmawia
z pracownikami w ten sposób, aby sami „rzucali” mu różne, niekiedy z pozoru banalne pomysły, które w konsekwencji okazują się tymi „diamencikami”, jeśli zostaną zastosowane w odpowiednim miejscu i czasie.
Lider Kaizen to kolekcjoner pomysłów.
Odpowiedzmy sobie więc jaką rolę będzie pełnił Lider Kaizen? Jakie musi posiadać kompetencje i predyspozycje?
Zacznijmy od tego – to wcale nie musi być pracownik odrębnego działu. To może być Prezes, Dyrektor, brygadzista, pracownik linii produkcyjnej, pani sprzątająca. To możesz być TY.
Lider Kaizen to kreator zmian. Lider Kaizen to osoba ciągle ucząca się, poszerzająca wiedzę, pytająca dlaczego zadania realizowane są w dany sposób, łamiąca schematy, to entuzjasta nowego, niepoprawny szperacz, poszukiwacz.
Lider Kaizen to osoba z charyzmą. Ludzie muszą mu ufać, wierzyć, on musi ufać ludziom, musi być entuzjastą, dzielić się swoją wizją, być pełen pasji, pokazywać cel i możliwości, pokazywać szanse na doskonalenie. Potrafi rozmawiać z ludźmi, słuchać opinii, poszukuje faktów, dostrzega straty, dostrzega szanse. Tworzy zespoły zadaniowe, pracuje z ludźmi, wie, że każdy członek zespołu ma inne predyspozycje, inne umiejętności, inną wiedzę. Docenia to i dzięki temu właściwie rozdziela zadania. Pracuje z zespołem a nie obok niego. I musi doprowadzić do wdrożenia zmiany, która przyniesie wartość dodaną, chociażby najmniejszą, ale faktyczną – mierzalną i nie chodzi tu tylko o zmniejszenie kosztów, czy większy zysk, ale również poprawę ergonomii pracy, bezpieczeństwa itd.
Warunkiem Kaizenów jest zmiana procesów. Nawet tych, które świetnie działają. Tak, tak – dobrze działający proces szczególnie zasługuje na zainteresowanie, bo w nim tkwi potencjał do zmiany, dającej jeszcze większe efekty w krótszym czasie i przy mniejszych nakładach.
Musimy zdać sobie sprawę, że aby utrzymać i zdobywać nowych klientów koncentrowanie się tylko na obecnych potrzebach naszego odbiorcy okazuje się szybko niewystarczające. My musimy je wyprzedzać czas, kreować nowe potrzeby odbiorcy, pokazując mu wartość dodaną nowych rozwiązań. To daje szansę na rozwój i wzrost pozycji rynkowej firmy.
Lider Kaizen działa w oparciu o cykl PDCA (koło Deminga).
1. ZAPLANUJ (ang. Plan): Zaplanuj lepszy sposób działania, lepszą metodę.
2. WYKONAJ, ZRÓB (ang. Do): Zrealizuj plan na próbę.
3. SPRAWDŹ (ang. Check): Zbadaj, czy rzeczywiście nowy sposób działania
przynosi lepsze rezultaty.
4. POPRAW (ang. Act): Jeśli nowy sposób działania przynosi lepsze rezultaty,
uznaj go za normę (obowiązującą procedurę), zestandaryzuj i monitoruj jego
stosowanie. A następnie znowu usprawniaj.
Jeśli zainteresowała Cię powyższa tematyka zapraszam na warsztaty Lider Kaizen. Podczas warsztatów nauczysz się jak identyfikować agentów zmian, jak się nim stać, na co zwracać uwagę w procesie wdrażania zmian w organizacji, jak budować efektywne systemy sugestii pracowniczych oraz jak dostrzegać, analizować
i eliminować straty w procesach.
Jeśli będziesz aktywnym uczestnikiem, to staniesz się entuzjastą nieustających zmian.
Olimpia Niziołek
Trener Lean Management
Ekspert firmy Problem Solving